تبلیغات
خفرک« شهر آسمان»

معاون عملیات فرماندهی سپاه خبر داد:اقدام «داعش» برای هواپیماربایی در ایران

اقدام «داعش» برای هواپیماربایی در ایران
شرق: معاون عملیات فرماندهی حفاظت سپاه از تلاش ناکام تروریست‌های «داعش» برای هواپیماربایی در ایران خبر داده است. سرهنگ باقری به «فارس» گفته که «داعش» و سایر گروه‌های سلفی درصدد بودند که از طریق هواپیماربایی به کشورمان ضربه بزنند، ولی خوشبختانه نتوانسته‌اند در این حوزه اقدام عملی داشته باشند. معاون عملیات فرماندهی حفاظت سپاه با اشاره به سی‌امین سالگرد تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی در پنجم دی‌ سال ٦٣ گفته است: «در آن سال ظرف چندماه قریب به پنج هواپیما از ایران ربوده شد که دو فروند آن مسافری و بقیه در حوزه‌های دیگر بوده‌اند
بنابراین در آن زمان امام (ره) به آقای محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه ابلاغ کردند که حفاظت از هواپیماها به سپاه واگذار شود و تاکید کردند از این پس سپاه را مسوول می‌دانم.» گفتنی است در ابتدا بخشی از ارتش، حراست سازمان هواپیمایی و سپاه این ماموریت را پذیرفتند که نهایتا بعد از چندماه این مسوولیت مطلقا به سپاه واگذار شد. باقری همچنین عنوان کرده است: «از آن زمان که سپاه این مسوولیت را برعهده گرفت، ١٣٠مورد اقدام به هواپیماربایی داشتیم که در ١٣مورد درگیری‌ شده و هم مهاجمان و هم برادران امنیت پرواز آسیب دیده‌اند اما در هیچ‌کدام از این موارد مهاجمان در عملیات خود موفق نبوده‌اند.» باقری درخصوص هواپیماربایی در چندسال اخیر نیز گفته است: «از سال ٨٩ به‌بعد هم اقداماتی بوده ولی عملیاتی نشده است و افرادی با انگیزه‌های سیاسی، اعتقادی، روانی و اقتصادی علی‌الدوام در این حوزه برای ما تهدید هستند.»
پیش از این جانشین فرماندهی حفاظت سپاه گفته بود: «از سال ٨٩ به‌بعد هیچ هواپیماربایی‌ای نداشتیم‌ و آخرین اقدام هواپیماربایی مربوط به سال ٨٩ و پرواز به سمت سوریه بود.»
سردار محمدحسن کاظمی درباره حفاظت شخصیت‌ها و حفاظت هواپیمایی نیز عنوان کرده بود: «روسای‌جمهور از هواپیماهای آشیانه که تحت حفاظت است استفاده می‌کنند ولی اگر از هواپیماهای مسافربری معمولی هم استفاده کنند به‌دلیل حفاظتی که صورت می‌گیرد هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. بعضا روسای قوا نیز از این پروازها استفاده می‌کنند و تاکنون هیچ هواپیمای وزیر یا رییس‌جمهور در کشور مورد حمله واقع نشده است.»
او با تاکید بر اینکه سپاه در عرصه حفاظت هواپیمایی از هیچ‌کجا الگو نگرفته است، گفته بود: «امروز تا مقطع دکتری دوره امنیت پرواز را به‌صورت آکادمیک برگزار می‌کنیم. ما استان‌های قرمزی داریم که علاوه‌بر انجام اقدامات یکپارچه، اقدامات ویژه را نیز برای آن استان‌ها انجام می‌دهیم.»
در تاریخ ایران اما ماجرای هواپیماربایی به سال ٤٩ بازمی‌گردد، هرچند بیشترین تعداد هواپیماربایی به اوایل انقلاب و زمان دفاع مقدس برمی‌گردد. اولین هواپیماربایی از ایران در تاریخ ۱۳۴۹/۰۳/۳۱ به وقوع پیوست. در این روز سه‌نفر ایرانی، از اعضای سازمان مجاهدین‌، یک هواپیمای جت مسافربری هواپیمایی ملی ایران را با تهدید مسلحانه ربوده و آن را به عراق بردند و دولت عراق به آنها پناهندگی سیاسی داد. 
دومین هواپیماربایی هم در شهریورماه همان سال انجام گرفت و یک فروند هواپیمای مسافربری هواپیمایی ملی ایران توسط سه ایرانی به کشور عراق برده شد و سه هواپیماربا از دولت عراق پناهندگی سیاسی گرفتند. در تاریخ دی‌ماه ۱۳۴۹ هم سومین هواپیمای مسافربری ایران توسط شش‌نفر ربوده و به عراق برده شد. اما این بار هواپیماربایان در عراق تحت‌تعقیب قرار گرفته و برای محاکمه به ایران منتقل شدند. 
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هواپیماربایی در ایران طی سال‌های ۱۳۵۸، ۱۳۶۲، ۱۳۶۳، ۱۳۶۴، ۱۳۶۵ و ۱۳۶۸ تکرار شد. آخرین هواپیماربایی در سال ۱۳۷۴ اتفاق افتاد. 
در این واقعه هواپیمای ساها در مسیر تهران - کیش، توسط یکی از خدمه هواپیما ربوده شده و در فلسطین اشغالی به زمین نشست و رژیم صهیونیستی اسراییل در یک برنامه نمایشی مسافران را بعد از یک‌روز توقف آزاد کرد و با تشکیل یک دادگاه فرمایشی، برای رباینده حکم ۱۵روز حبس و اعطای پناهندگی صادر کرد. 

تاریخ ارسال : یکشنبه 1393/10/14 05:30 | نویسنده : admin

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.